مدیریت روابط و تعاملات سازمان ERM

کار به شیرینی زندگی

اگر همه تجربیات مفید سازمان در اختیار همه افرادی که به آن نیاز دارند منتقل شود، شرکت شما متحول می شود.

زندگی به شیرینی کار
شرکت‌ها و به خصوص شرکت‌های مبتنی بر دانش و تکنولوژی و همچنین شرکت‌هایی که ارائه خدمات یکی از عوامل کلیدی موفقیت برای آنها محسوب می‌شود، باید نسبت به اثربخشی روابط درون سازمانی توجه ویژه داشته باشند. در شرکت‌های خدمات-محور سرعت ارتباطات درون سازمانی و تعاملی بودن ارتباط یکی از عوامل بحرانی موفقیت به شمار می آید. همینطور در شرکت‌های دانش محور اشتراک دانش و تجربه، ثبت، طبقه‌بندی و نگهداری دانش و تجربه کارکنان و تبدیل دانش پنهان به دانش صریح و همگانی ضامن بقا و رشد سازمان خواهد بود.

چرخه چهار مرحله ای دانش که شامل برونی سازی، ترکیب، درونی سازی و همگانی سازی می باشد، در تصویر زیر نمایش داده شده است. افراد در سازمان ها در طول زمان، با تجربیات حاصل از انجام کار و دریافت دانش و تجربه دیگران در محیط به دانش جدید دست می یابند و چه بسا دانش جدید را خلق می نمایند. اما اگر این دانش از ذهن افراد (دانش ضمنی) خارج نشده و به دیگران ارائه نشود (برونی سازی)، اولا ممکن است در بخشی دیگر از سازمان عدم دسترسی به این دانش کمبود بهره وری حادث شود و دوما با خروج فرد از سازمان دانش ضمنی فرد نیز از سازمان خارج می شود. بنابراین پس از برونی سازی که منجر به ترکیب دانش افراد با یکدیگر، ایجاد تجربه جدید و خلق دانش جدید برای افراد می شود، لازم است دانش جدید به صورت عمومی در سازمان در بین افراد مرتبط همگانی گردد (Socialization).

چرخه دانش مدیریت دانش

 

با داشتن سیستم مدیریت روابط درون سازمانی، علاوه بر دستیابی به مدیریت دانش، همکاری همزمان نیز میسر خواهد بود. همکاری همزمان که در زبان انگلیسی با کلمه Collaboration معرفی می گردد در مقابل همکاری با کلمه Cooperation تفاوتهای قابل ملاحظه ای دارد.

یک فرآیند سازمانی را در نظر بگیرید. یک واحد در خواست مشتری را دریافت می کند. به واحد تحقیق و توسعه ارجاع می دهد. تحقیق و توسعه برای برآورد سایر نیاز ها از واحد بازاریابی استعلام می گیرد. پاسخ واحد بازاریابی با محدودیتهای فنی مواجه می شود و بنابراین واحد تحقیق و توسعه تغییراتی را ایجاد می نماید. طراحی انجام و به واحد تولید ارائه می گردد. مهندسان تولید با توجه به منابع مجبور به درخواست تغییراتی در طراحی شده و طرح مجددا تغییر می یابد. این همکاری بین واحدهای یک سازمان قابل تقدیر است. عالی است ولی محصولی که به دست مشتری می رسد ممکن است با درخواست اولیه مشتری که نیاز او را قرار است برآورده سازد متفاوت باشد و از نظر مشتری این محصول بی ارزش است.

راهکار همکاری همزمان است. همکاری همزمان (Collaboration) به جای پاس دادن مساله بین افراد و واحدهای سازمانی باعث می شود همه اعم از نماینده مشتری، تحقیق و توسعه، بازاریابی و واحد تولید همگی به صورت همزمان درخواست مشتری را بررسی و نظر خود را ارائه نمایند. چنین روشی قطعا منجر به بهبود نتایج خواهد شد ولی آیا واقعا شرکتها و سازمانها فرصت برگزاری جلسات متعدد و طولانی برای هر مساله را دارند؟ پاسخ یقینا منفی است. پس راه حل چیست؟

راه حل ایجاد بستری مبتنی بر یک شبکه اجتماعی (Social Network) است که بتواند تعامل چند جانبه بین افراد سازمان و حول موضوعات مشخص را ایجاد نماید.

همکاری همزمان Collaboration

مقایسه همکاری در کنار همکاری همزمان

مقایسه collaboration و Cooperation
پس از اجرای

شبکه مدیریت روابط سازمانی

  • مدیریت دانش
  • همکاری چند جانبه همزمان و
  • اثر بخشی روابط

را به دست می‌آورید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله بستر همگرای سازمان و شبکه اجتماعی درون سازمانی را مطالعه فرمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *